Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

tisdag 22 februari 2011

Sportlov!

Jag och min man (okej, kanske främst jag) har sedan länge lovat att passa mina föräldrars hund när de åker till Alperna och roar sig i backarna på min mammas sportlov (en utav de få fördelar man har som lärare).
Förhållningsreglerna var att komma hem till hunden på fredagen, leka, mata och borsta den på lördagen och lämna den till ett hundpensionat kl 18 på söndagskvällen.

Allt börjar som planerat. Mamma har fixat fredagsmys-mat och pappa har ställt fram en flaska vin åt oss. Det känns alltid lite busigt att vara hemma hos någon annan när de som bor där inte är hemma. Vi åt på deras tallrikar och sov i deras sängar... lite Guldlock liksom.
På lördagsmorgonen förbereder vi oss för att åka hem till oss med hunden. Då ringer telefonen.
Min mans syster ringer och är desperat.
Sonen, tre år, ligger på Sahlgrenska och ska opereras. 
Han har fått en öroninflammation som inte går att få bukt med och man tvingas operera ut ett rör som har försvunnit. Allt låter väldigt läskigt och förvirrande. 
Pojkens storasystrar; sju och åtta år, behöver barnvakt och vi är de enda släktingar som är "lediga"
Självklart ställer vi upp!
Hunden får en snabb morgonpromenad innan vi ger oss iväg för att hämta tjejerna 12 mil bort.
Vi bestämmer oss för att fortsätta låna mina föräldrars hus. 

Det blir en riktigt härlig helg!
Hamburgare på Max, shopping på köpcenter, tacos framför melodifestivalen. Mysig frukost, läxläsning, leka med mina gamla my little pony och spela Ko-spelet.
Lunch äter vi i skogen vid kanalen (gångavstånd). Väska packas med kåsor, saft, kex, korv, bröd, ketchup, sittunderlag, ved och kniv.
Vi gör upp eld, täljer grillpinnar och grillar korv! 
Solen skiner och värmer termobyxorna så att de ryker. Talgoxarna låter som cykelpumpar och vi ser en hackspett.


På söndagseftermiddagen blir de hämtade utav sin mamma och vi åker och lämnar av hunden på pensionatet. (Hunden såg väldigt glad ut över att få bli lämnad där, hon älskar inte barn...)

Jag fick precis höra av barnens mamma att tjejerna berättat om helgen med morbror och tant Sofia när de skulle berätta om det bästa på sportlovet!
(Vilken tur att det var så fint väder! Vad hade vi gjort annars?)

1 kommentar:

  1. Vilken tur A och jag har som hade er den helgen!!Och så kul att ni uppskattade att få vara i huset!! Gör om det, gör om det! (dessutom var ju hemmet så fint städat efter er...Det hade ni inte behövt alls men Tack!)

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!