Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

onsdag 29 augusti 2012

En dag mitt i livet

Jag är gräsänka/ensamstående i tre dagar och i dag var andra dagen.
Tänkte försöka stolpa upp min dag.
Det är antagligen rätt ointressant att läsa, men eftersom det här är en leffe-blogg/olåst dagbok skriven av en föräldraledig mamma som lever i en insnöad, minimal, bebisvärld har jag inte mycket annat att skriva om. Och du behöver ju inte läsa om du inte vill.

01:19 Här börjar nya dygnet med dagens första amning.

03:25 Katten kommer inrusande och jamar. Jag studsar upp och det enda jag tänker är -hoppas den är död, hoppas den är död... För när katten kommer in på natten och jamar betyder det att den har med sig en gåva. Denna gång en stor sork, eller kanske en råtta för den hade ganska lång svans den här gången, som glatt placerades i vår garderob.
Klas vaknar såklart och vill ha mat igen.

05:15 Klas vaknar och gnäller. Lägger honom på sidan vilket brukar funka när man vill att han ska somna om snabbt men upptäcker att han kissat så att sängen blivit blöt.
Upp med honom till skötbordet, byta blöja och byta pyjamas och bädda torrt i sängen.

07:21 Vaknar av en glad och lallandes bebis som är pigg!
Ny blöja och body sätts på. Sedan  får han leka lite själv medan jag tar en (extremt) snabb dusch.

08:30 Frukost till mig och en liten klick majspuré till Klas. Avslutar med amning.

09:00-10:30 Roar småtrött bebis samtidigt som jag försöker sätta igång en tvättmaskin, packa in grejer i bilen, borsta tänderna och dricka kaffe.

10:31 Klas somnar.

11:40 Inser att jag blir tvungen att väcka Klas om vi ska hinna till Slottskogen på utsatt tid.

12:47 Är framme vid Plikta (världens kanske fulaste namn på en stor lekplats mitt i Göteborg) efter en, enligt mig själv, riktigt bra körning genom Göteborg i lunchrusningen.

13:00 Möter upp tre mammor som jag aldrig träffat förut. Vi har fått kontakt med varandra genom en grupp på facebook "vi som fick barn i mars-gruppen" typ.
Mycket trevligt! Fikar ihop på filtar. Äter upp den ena tjejens överblivna dopkakor och pjollrar med varandras bebisar.

15:04 Parkeringen har gått ut och jag joggar tillbaka till bilen. Ingen p-bot *phu* Är grymt kissnödig och bestämmer mig snabbt för att hälsa på på mitt gamla jobb.
Blir tvungen att väcka Klas ytterligare en gång denna dag strax efter att han har somnat för att kunna trycka in honom i bilbarnstolen.

15:30 Sladdar in på "HH" och visar upp min lille guldklimp som är urgullig och ler och skrattar åt alla.

16:15 Knör in mig i eftermiddagsrusningen.

17:45 Bensinen är nästan slut och ena framlyktan är trasig men hemma är vi!

18:00 Bygger en hamburgare av de två sista skivorna (kantbitarna) i Raskens-påsen, en gammal biff, senap och några tomatskivor medan Klas skuttar i sin nya favorit: hoppgungan. När jag lyfter upp honom ur den är det bajs överallt. Upp på skötbordet. Tvätta av, byta och sätta på rent.

18:30 Äter min nu kalla hamburgare. Senap känns helt plötsligt som ett dåligt val.

20:00 Klas börjar bli riktigt trött och en lång nattningsprocedur sätter igång.
Inget duger. Han vill inte ligga i sängen och inte bli buren. Börjar gråta när jag med min mildaste röst sjunger vackra barnsånger. Han ammar någon minut och somnar nästan, men vaknar två minuter senare och är igång igen.

21:07 Sover!

21:15 Sätter mig vid datorn med ett glas vin (ca en matsked av ett några veckor gammalt som jag hittade i kylen), Wasa rågrut och en gammal brieost. Mums!

22:45 Somnar med en ljudbok i öronen (Håkan Nesser "De ensamma")

23:30 Amning.




1 kommentar:

  1. Underbart! Det är detta som är livet... Och vilken tur att du kan köra bil så bra, jag hade fått åkt tåg och buss... Jag tyckte det var kul att läsa om ditt dygn, precis den dagen som T och jag varit förlovade i 32 år!! Det firade vi med att jag var på spinning och pappa kvällsseglade. Kram!!

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!