Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

måndag 28 november 2011

Miraklet i Anderna



"Nando Parrado ligger medvetslös i tre dagar innan han vaknar och upptäcker att planet som skulle ta hans rugbylag och deras familjer och fans till en uppvisningsmatch i Chile har störtat djupt inne i Anderna. Många är döda eller döende, bland dem hans egen mor och syster. De överlevande är strandade på en karg glaciär, de är utan mat och varma kläder, och utan någon möjlighet att tillkalla hjälp. De kämpar för att uthärda låga temperaturer, dödliga laviner och till sist den förödande nyheten att sökandet efter dem avblåsts. Den mat som finns tar snabbt slut och för att överleva tvingas de äta av de avlidnas kroppar. "

En riktigt häftig bok!
Jag läser mest deckare men älskar att peta in något verklighetsbaserat in i mellan. 
Den här känns välskriven, spännande (fast man vet slutet) och mycket tänkvärd.
Lyssnade ut den i gårkväll. Rekommenderas till ungdom/vuxen kille eller tjej som fjällvandrar eller åker slalom eller vet hur det känns att frysa... 

Finns som pocket för 38:- på Bokus.com tex. 



2 kommentarer:

  1. Filmfreak som jag är så har jag såklart bara sett denna, men jag kan tänka mig att den är riktigt bra att läsa! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har varken sett filmen eller läst boken den är baserad på! Men Alive hade varit intressant att se!
    Den här boken är skriven 35 år efter kraschen av en utav de två som klättrade efter hjälp.

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!