Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

torsdag 8 mars 2012

Kreativa mamman

Det finns ju hur mycket roligt som helst att sy till en bebis!
Det jag har gjort hittills:
¤ Amningskudde
¤ Babynest
¤ Liten saccosäck
¤ Bärsjal
¤ Skötbädd
¤ Åkpåse till liggdelen
¤ Mobil till barnvagnen
¤ Mobil till skötbordet
¤ Spjälsängsskydd
¤ Flaggspel
¤ Tygkorgar 
¤ Dregglisar
¤ Tunn filt
¤ Virkat filt till barnvagnen
¤ Broderat födelse-tavla

Det jag har kvar, som jag kanske gör:
¤ Sängkläder
¤ Wrap till babyskyddet
¤ Klä om en babykorg
¤ Leksaker 
¤ Babygym/ lapptäcke till golvet 



Kommer du på något mer skoj jag glömt att göra?



Baby-hinderbana?

onsdag 7 mars 2012

Haha!

Av en kreativ vän fick jag en länk till en fantastisk blogg/hemsida som jag bara har hunnit titta igenom lite snabbt.
Dock hittade jag något som jag fastande för direkt!



Länk till arbetsbeskrivning!

Haha! Stackars mitt lilla barn i magen, oj vad du kommer få roliga kläder!

Inspirerad

Jag läser en mängd andra bloggar och blir ofta inspirerad.
Senast av Its a house som tipsar om att man kan måla sin egen matta.
Jag såg genast en stor, skojig, bil-matta framför mig som passar in i barnrummet!
Måste forska lite mer i detta... Vilken färg är bäst? Billig och ljus bomullsmatta att måla på borde vara bäst, eller?
Kanske fler som vill vara med? Workshop i sommar på min altan? :D



Den här var i och för sig väldigt fin!
Skulle kanske försöka få tag i en matta i ull som man kan torrtova buskar i!

tisdag 6 mars 2012

Inte helt ledig...

Jag är som sagt föräldraledig nu. Men bara från ett utav mina jobb.
Som egen företagare är man aldrig ledig!
Jag har öppet i min lilla ateljé mellan halv elva och sex, främst på tisdagar.
De flesta kunderna kommer på eftermiddagen (i samband med bokbussen).
I dag hade tre olika kunder stått och hoppat utanför dörren exakt halv elva. Typiskt nog var jag en kvart sen, vilket jag väldigt sällan brukar vara.
Som tur var kom alla tillbaka senare på dagen.

Så här såg min dag ut, man får en ganska bra bild över vad jag får för uppdrag:
Ändrat under dagen: Bytt dragkedja på vinterjacka, lagt upp två byxor, livintag på en kjol, bytt två knappar på gammal kavaj, kortat ett kappfoder, kortat en sommarklänning.
Provningar (grejer som ska vara klara till nästa tisdag): Livsänkning på byxa, kortning av kappa, kortning av ärmar på jacka, trasig hälla, sömnad av knapp, trasig söm  på kjol.
Hämtat (grejer jag sytt klart tidigare): Skåpsdraperi med spetskant, jacka med utbytta kardborreband, lagade jeans med nya fickpåsar, lappade linnebyxor, lagad tröja med fågelbajs på...
Egna grejer som jag också ville hinna med: Korta gardiner, kanta en babyfilt, sy en bärsjal.
Jag hann även äta lunch på BK, städa och dammsuga hela lokalen och handla på ICA.
En vanlig tisdag hade det varit en busy dag men helt okej!
En tisdag i nionde månaden med en sån här kula att bära på blevdet lite kämpigare....
Typiskt att mannen ska vara bortrest just nu!
När man växt fast i soffan och är sugen på te.
:)

måndag 5 mars 2012

Dregglis

Ganska lätt och väldigt roligt bebispyssel!
Mönster har jag hittat här: Mönster
Jag tycker att de vändsydda är snyggast, men man kan välja att overlocka ihop dem aviga mot aviga också.
Här har jag använt kardborreband istället för tryckknappar.

söndag 4 mars 2012

Försök själv då!

(Jag) - Det känns ungefär som om man hjälpt någon att flytta, en hel dag, och flyttstädat. Man är liksom helt slut i kroppen på kvällen. Som om man burit på något tungt hela dagen. Vilket ju är det jag gör!

(B) - Men det är därför du skulle ha tränat lite mer i början av graviditeten.

(Jag) - Men bara för att jag skulle ha tränat extra benböj i början gör väl inte att jag orkar kånka runt på 16 kilo extra nu!

(B) - Hm... jo?

(Jag) - Men Ååå! Tänk så här då. Du styrketränar några månader, sen blir du tvungen att bära på en pelletssäck (som vi vet väger 16 kilo) dygnet runt och ha en järnkorsett så att du inte kan böja dig. Samtidigt som dina fötter och händer svullnar, du mår mer eller mindre illa och får sura uppstötningar. Du går även ständigt runt och oroar dig för att hålla någon du inte känner vid liv genom att dela all din näring och ditt blod med den här personen.
Du kommer dessutom vara extremt sugen på olika saker, till exempel semlor. Men när du väl tillfredsställer dina lustar med denna fantastiska bakelse får du höra att du borde tänka mer på din figur och inte äta tomma kalorier!
Ju längre tiden går desto närmre kommer den helt okända dag då du ska trycka in en kokosnöt i analen. Vilket alla säger kommer gå sååå bra! Något som är heeeelt naturligt. Det tar bara något dygn eller så av plågsam smärta, sen är den inne. Det gäller bara att ANDAS rätt!


(B) - Okej, jag ger mig!

fredag 2 mars 2012

Föräldraledig!

I dag började jag min föräldraledighet!
Det är ju några veckor kvar till beräknad förlossning, så jag har ju fått frågan några gånger varför jag går hem "redan nu". Jag har ju varken foglossning, ryggbesvär eller hemorrojder. Inte ens järnbrist. Ingenting kan jag komma och vifta med för att få bli sjukskriven.
Därför använder jag mig utav förmånen att plocka ut några föräldradagar innan barnet är fött.
Min plan är att vila, slappa, njuta, och sova lite innan bebisen tittar ut. Istället för att pendla tre timmar varje dag, känna mig helt slut och ofokuserad när bebisen kommer. Smart va? :)

Jag startade med att sova 12 timmar. Efter en lång frukost promenerade jag till mataffären. Inser när jag ska betala att den gravida fluff-hjärnan glömt plånboken. Promenerar hem igen. Hämtar pengar och tar sedan bilen de fem hundra metrarna. Suck. Hoppas jag får tillbaka min superhjärna när bebisen väl är född!


En tävling som jag är med i:


Är sugen på de här jättesöta byxorna!
Gula knapp byxor