Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

söndag 27 mars 2011

Glykemiskt index

Jag har ju glömt att skriva om mitt senaste projekt!
Min kropp!

"GI står för glykemiskt index och är ett mått på hur snabbt blodsockret stiger efter att man ätit en måltid. GI är alltså ett värde för hur fort en höjning av blodsockret sker. Ju högre GI, desto snabbare höjs blodsockret och ju lägre GI, desto långsammare höjs blodsockret. Man ska alltid sträva för att ha en så jämn blodsockerkurva som möjligt."


Jag har skaffat en bok med GI-recept som har blivit min bibel.
Den består av en sexveckors-plan med recept för varje måltid.
Eftersom att jag tycker att det är otroligt tråkigt att laga mat var just själva matlagningsdelen en större utmaning än att börja äta andra grejer. 
Jag började i måndags och hittills har det gått riktigt bra!
Förra söndagen storhandlade vi för hela veckans alla recept (ca 1300:- Ujuj!) och jag bakade GI-frallor som är det enda bröd jag får äta.


Jag har även tagit nakenfoton (nej, jag kommer inte att lägga ut dem på bloggen) av min (runda) kropp som jag ska kunna jämföra med min (nya) kropp om sex veckor. Planen är att gå ner ca ett kilo i veckan.
Jag borde dock köpa en ny våg. Den är alldeles för oexakt... Jag borde kanske även mäta mig.. det har jag glömt.
Frallor



Frukost



2 kommentarer:

  1. Jag peppar lite med att förvarna för att du kommer få jordens huvudvärk, bli sjuk och känna dig totalhängig inom några veckor. :) Många av mina vänner som testat GI och LCHF har gett upp då för att de mått så dåligt - men det är bara att fortsätta för det är VERKLIGEN värt det när allt av det onödiga sockret gått ur kroppen. Superskönaste reningen! :) Hejja hejja! :) /Johanna

    SvaraRadera
  2. Jag tackar ödmjukast för all form av peppning!
    Jag hade faktiskt rätt ont i huvudet dag tre, men jag har inte känt något sötsug ännu. (drömde i och för sig om amerikanska pannkakor med lönnsirap här om natten...)
    Men jag känner mig mycket motiverad!

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!