Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

onsdag 2 mars 2011

Hurra!

Nu är det äntligen mars! Första vårmånaden, typ. Här på Orust är det dock svinkallt och görhalt.
Vi i kvarteret har med hjälp av våra bilar putsat upp en förträfflig rodelbana på gatan. Kommer man lite för snabbt i kurvan släpper alla hjulen sitt grepp och bilen glider sidledes. Precis så länge så att man känner hur det kittlar i magen och är helt säker på att man snart hamnar på åkern, innan man får grepp igen.

Det är alltså nu man ska börja förkultivera inne, klippa häckar och fruktträd (om man inte gör det under JAS-månaderna, när alla äpplen precis har börjat mogna... vem kom på den idén egentligen? Dumt)
Tyvärr har inte odla-feelingen infunnit sig riktigt, trots vårmånad och allt. Jag ser ju inte ens rabatterna och potatislandet för all snö!

Men pelargonerna har börjat vakna till liv i källaren! Ska ta upp och ställa dem i söderfönstret, så fort som min amaryllis slutat blomma...

Vår fina katt har dock fått vår-fnatt. Alldeles nyss kom han inspringandes med en död mus. Den åttonde på ett par veckor om jag inte räknat fel. Han har även kommit in med en levande mus... Den släppte han in i vår garderob en morgon vid halv fem.
Vi vaknade av att han kom in i sovrummet jamandes på ett vis som vi har lärt oss betyder något i stil med -Titta matte och husse! Jag har något skoj med mig i munnen!
Men när jag sprätte upp och tittade hittade jag inget.
Sedan hörde vi musens dödsångest-pip från garderoben.
Just den morgonen var fina katten inte så populär...

Nu har jag googlat lite på vad det är för sorts mus katten vill bjuda oss på.
Jag vet nu att det är åkersork han främst riktat in sig på.



"De får ungar flera gånger om året. Oftast blir det 4-7 ungar i varje kull men de kan få upp till 10 på en gång. 
Ungarna börjar se efter 8-10 dygn och slutar dia efter två veckor. Honorna blir könsmogna redan vid 2-3 veckors ålder! (Hanarna får vänta tills de är 7 veckor.)
Inte underligt att det kan bli många åkersorkar ibland."

1 kommentar:

  1. Han är jättesnäll, men ibland räcker ju inte det. :) Lars är min så honom kommer jag ha här i Halmstad. :)

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!