Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

måndag 18 juni 2012

En helg i Linköping

Eftersom jag är ett kontaktsökande flockdjur med stort behov av socialt samspel känner jag mig ibland ganska ensam här ute på ön.
Jag känner ingen annan som är föräldraledig med barn i samma ålder och det är sällan någon har "vägarna förbi" vår avlägsna lilla by.

Därför var det väldigt roligt när barndomsvännen Markus bjöd till inflyttningsfest!
Tyvärr drabbades jag av en yberförkylning med extra allt. Men den kunde inte stoppa mig ifrån att få umgås!

Jag stoppade in Klas i bilen och Alvedon i mig själv och åkte fem timmar öster ut, till Linköping.
Första natten sov jag hos min härliga farbror Göran med fru.
Det var en jättefin sommarkväll. Vi drack god jordgubbscider, grillade kött och mös på altanen.
Senare på kvällen hämtade jag upp min barndomsbästis Kristina vid tåget.
Vi kom fram till att det måste vara två år sedan vi sågs sist! Nu hade hon en kula på magen som beräknas försvinna i mitten på augusti :)
Farbror med fru + Klas i vagnen
Dagen därpå åkte vi hem till Markus nya lägenhet. Jag gjorde bort mig lite genom att tro att han hade hyrt den möblerad. Den var ju jättefin! Markus har blivit vuxen! :)
Han bjöd på soppa och sedan rundvandring i Linköping.
Vi var åtta barndomsvänner allt som allt.
Vi fick se domkyrkan, äta glass i Bosses glasskiosk och sitta och hänga på Stora torget.
Sedan var jag och Kristina så utmattade att vi begav oss till vårt hotellrum för att vila innan kvällens festligheter.
Glass på torget
Domkyrkan
 Markus vet hur en förstklassig värd ska vara och bjöd på förätt; blomkålsoppa och vitlöksbröd, huvudrätt; vegetarisk paj med västerbottenost och annat gott i, ugnsbakade grönsaker, sallad och baconinlindad ko. Efterrätt var små glas med kex i botten, vaniljkesella och jordgubbar uppepå! Jättegott!

Min förkylning och Kristinas graviditet gjorde att vi inte orkade vara kvar längre än till elva.
Vi hade hyrt familjerum på Stångåns hotell. Mycket trevligt med boutique-feeling. Lite konstigt var det dock att familjerummet låg på tredje våningen och hissen var så liten att vi fick vika ihop barnvagnen och oss själva för att komma upp! Ändå hade jag frågat extra när jag bokade om det var lätt att ha med barnvagn upp på rummet.
Klas på hotell
Hotellfrukosten var god och Kristina spexade lite extra genom att spreja ner sig själv, en annan gäst och halva buffébordet med vispgrädde! (Okej, det var en väldigt besvärlig tryckluftsflaska till grädden som man skulle ha till pannkakorna, jag höll på att göra samma sak.)
Där efter åkte vi hem till Markus igen och drack elva-kaffet.
Hoppas vi ses snart igen!

Klas softar och jag äter korv med mos
Klas sprattlar loss på gräset
Klas är så duktig på att åka bil! 
Först sov han två timmar, sedan åt och lekte vi lite i en timme, sedan sov han två timmar till.
Mycket smidig gullunge!

Jag är fortfarande grymt förkyld. Hoppas det går över innan midsommarafton!
Det är såå tråkigt när all smak försvinner totalt! Känner inte ens om det är te eller kaffe jag dricker. :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!