Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

tisdag 12 juni 2012

Kommunicera

(När jag skulle kolla stavningen på kommunicera tyckte min dator att jag skulle stava kompanistryk!)

Det har hänt hemska och sorgliga saker i nära vänners familjer den senaste tiden.
Jag och min man påverkas såklart.
Vi håller om varandra länge och viskar -sånt händer inte oss, det är bara andra som drabbas.
Men vissa saker händer bara, utan att man kan förhindra det.
Annat kan man försöka göra något åt.

Bra kommunikation till exempel.
Det känns extra viktigt nu när vi har lille Klas.
Vi är dessutom i två olika världar just nu. Jag är i föräldraledig-världen där det inte händer speciellt mycket. Byta blöjor med olika mycket innehåll med några timmars mellanrum. Det är inte speciellt ansträngande.
Sömnbrist, bristande kostintag och överkonsumtion av kaffe bidrar dock inte positivt till föräldraledigheten...

Min man däremot, är inne i jobbahårt-världen. Kollegan som Björn jobbat ihop med det senaste halvåret går i pension och Björn blir ensam om de bitvis tunga arbetsuppgifterna. Huvudkontoret och de flesta mötena är i Stockholm. Mycket kan tas över telefon, men inte allt.
Missförstånd kan lätt uppstå när dessa världar ska försöka mötas i tv-soffan på kvällen..

Jag har ritat upp sommaren, juni, juli, augusti, som en tidslinje på ett långt papper. Sen har vi fyllt på med allt som händer i sommar. Alla jobbresor, midsommarafton, namngivningsceremonin, campingresan till Dalarna, bröllopet vi ska på osv..
Allt blir väldigt tydligt. Inga missförstånd.

Tyvärr såg vi nu tydligt vi att vi inte kommer ses innan midsommar... mer än ett par timmar på torsdagskväll från och med nu.

Något annat som vi börjat med som funkar väldigt bra:
Fota inköpslistan i köket med mobilen. MMS:a över den till den av oss som ska handla. Den personen kan då lätt se vad som behövs och bocka av när man är i butiken. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!