Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

söndag 15 april 2012

Top of the foodchain

Jag ser min son som en sån där Tamagotchi man hade på mellan/högstadiet Skrattande
Är han ledsen testar jag allt; mata (även om han precis ätit) ny blöja, hålla "ihop" honom mot min kropp för trygghetens skull, pruttig - gå omkring med honom vagga och massera.
Enda gången jag låter honom skrika lite är när jag är övertygad om att han är jättetrött men är uppe i varv liksom. Får han skrika lite då så somnar han som en sten sen.

Vår bvc-sköterska sa det att han har olika tillväxtperioder då han vill äta mera. Som i natt... hungrig med två timmars mellanrum och med en timme emellan nu under förmiddagen...
Slitigt för mig men sonen är nöjd! Hjärta Ingenting varar för evigt.


(kaffe? ja tack! Kaffe )



5 kommentarer:

  1. Vi hade "tamagotchis" på den mellanstadieskola där jag började arbeta som lärare... Där fick inte eleverna leka med dem under lektionstid...vi la dem i en låda där de fick vila mellan rasterna... De överlevde! Du måste ju också överleva! Bebben måste inte ha mat hela tiden...vanesak..... Kraaaam

    SvaraRadera
  2. Men hur fixar man att låta bli att mata ett litet barn som är ledsen för att den är hungrig?
    Hur kan man välja att med gott samvete somna om när ens lille knytt ligger och skriker efter mat, fast det "bara" var en och en halv timme sedan sist?
    Det är helt obegripligt för mig.

    SvaraRadera
  3. ...ja, inte är det enkelt det här.... men han är kanske inte alltid "hungrig" ,ännu kan han ju inte veta så mycket annat än att det är väldigt mysigt att ligga där och tutta med mammas goa värme runt sig....Blir man "gammaldags" och bestämmer sig för att man inte orkar ha det så här (om några veckor? Eftersom man inte tycker det är kul hur länge som helst...?)så går det att få bebben att förstå att det gäller att äta ordentligt när det vankas mat för sedan dröjer det en stund till nästa gång...typ 3 - 4 timmar....Men man får göra hur man vill, självklart! När du själv var liten FICK man inte mata oftare än var tredje timme....Ungefär som när ens vovve är sugen på mat en timme för tidigt..."nej, det är inte dags ännu".... Nu jämför jag inte vovvar och bebisar...utan mer principen att kunna göra något annat också!! Allt blir lättare när bebisen blir lite större och kan ligga och titta sig omkring och bli stimulerad av lite annat än "mat"!!! Snart blir det vår och varmt och han kan titta på grenar som vajar......

    SvaraRadera
  4. Det var många små bebisar som grät i onödan förr...

    SvaraRadera
  5. Amma på! Små älskade bebisar ska så klart må bra så mycket det går!! Det är underbart att amningen funkar, att han älskar det, att han växer som en liten Hulk...jag är imponerad! Han har gått rakt in i mitt hjärta <3 . Men du är min första bebis...och jag vill inte att små mammor ska bli så trötta så det är de som gråter! Fast det gör ju inte du! LOVE YOU!

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!