Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

tisdag 7 december 2010

Dag 7


"Mitt husdjur"

Det här är katten Magneto som flyttade in hos oss i oktober.

Han föddes i maj för fyra år sedan. Han blev studenten Kristinas katt och fick namnet Magneto (vet inte om det är ifrån ärkeskurken i X-men eller om det är att färgen på magnetfärg överrensstämmer med hans päls). Han växer upp i Kristinas kollektiv i Göteborg. Där bor han i ca tre år. Glad och nöjd med livet, omtyckt av alla. Blir kastrerad, tatuerad och vaccinerad och får gå som han ville genom fönster och dörrar (är de inte öppna så lär han sig snabbt att öppna dem själv).

Tyvärr bryter kollektivet upp och Magneto hamnade i kläm.

Han får flytta in hos Kristinas föräldrar men där bor redan en katt och Magneto vantrivs.

När vintern kommer väljer han att rymma. Kristina är förtvivlad. Hon letar överallt. Men han är försvunnen, antagligen död. Det var ju en riktigt kall och snöig vinter. Fram på vårkanten testar Kristina att ropa på honom i närheten av den gamla lägenheten som kollektivet hade flyttat ut ifrån ett år tidigare. Till allas stora förvåning dyker Magneto upp!!

Han blir infångad och förflyttad till en tjej som bor på landet utanför Alingsås, men tyvärr har hon redan två katter…

Magneto håller sig utomhus och hittar en familj i närheten som matar honom, tyvärr är de allergiska och kan inte ta in honom.

En räddningsaktion dras igång på Facebook. Kan någon ta hand om katten?



När jag var liten älskade jag katter! Mitt älsklingsgosedjur var en katt (Kattis), jag hade en kattplansch och en kattring. Men min familj har aldrig varit intresserade. (De är hundmänniskor.) Senare har en lätt kattskräck infunnit sig. De har varit läskiga mördarmaskiner som leker med bytet. Har läskiga klor och tänder, bajsar bajs som man kan få missfall av, klöser sönder möbler och drar in halvdöda djur i huset, kräks hårbollar och skräpar ner.

Trots detta skriver jag på Facebook att jag är intresserad av Magneto! Jag måste ha fått hjärnsläpp!

En dag befinner sig jag och mannen i ett hus utanför Alingsås och plockar in en svart katt i en nyinköpt transportbur, lägger en femtiolapp på hallbänken och åker hem.



 
Magneto älskar människor och hatar andra katter. Han har flera gånger bråkat med grannkatten Silla. En dag kom han in med ett stort sår på baken. Såret började vätska sig och ett besök hos veterinären blev aktuellt. Dränage, smärtstillande, antibiotika och tratt. Det visade sig även att han hade skabb i öronen och ingen försäkring…



Favoritplatsen är strykbrädan. Här har man utsikt över trädgården, kommer upp från våra kalla golv och får värmen av elementet under fönstret.


 
Han kommer att få bo hos oss så länge det går. Men hans första matte Kristina finns som backup om det av någon anledning inte går att ha honom kvar i framtiden. Men vi har honom gärna här! Han är ett väldigt trevligt djur! Trots att han har dragit sina klor mot vår svindyra säng och stoltserat med en död mus så tycker vi om honom! Vår goa femkilos huskatt med "bitiga tassar" som ligger och spinner i mitt knä här framför datorn.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder på kissen! Otur att vi har en hund som "äter" katter. Ska bli kul att träffa Magneto någon gång...utan hund.

    SvaraRadera
  2. Ja det är synd... men Mange är duktig som är i källaren när vovven är här och hälsar på.

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!