Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

torsdag 2 december 2010

Dag 06

"Om det här var min sista dag"

Usch va hemskt! är min första tanke. Tänk om man visste vilken dag som skulle vara den sista. Tur att man inte vet. Men jag tänker ofta på det. Särskilt när jag är ute och kör bil... Då kan jag tänka morbida tankar som "Nu kommer de som hittar mig död i diket säkert undra varför jag åker runt med en strykbräda och en liten lastpall i bagaget" eller "den här låten på radion är riktigt bra! Tänk om det blir den sista jag hör".

För typ hundra år sedan såg jag ett Star trek avsnitt som har fastnat i mitt huvud.
Jag är inget fan så jag vet inte vad de heter eller vad de hade för arbetsuppgifter ombord på rymdskeppet, men jag tror att det var den kvinnliga kaptenen det handlade om.
Hon hade hittat mannen i sitt liv. (Nån snubbe från en utav de där planeterna de passerar)
Han hade allt, snygg, trevlig, ja, hon var förälskad och han också.
Sen visade det sig att han inte skulle leva så länge till. Och det pga att de hade bestämt att på hans planet att ingen fick bli äldre än 65 (minns inte riktigt exakt ålder). Så på sin födelsedag skulle han bli tvungen att dö.
Jag minns hur de diskuterade detta fram och tillbaka och hur förtvivlad kvinnan var. Men han var fast vid övertygelsen om att det var rätt, och var tacksam över att fått träffat henne och varit så lycklig den sista tiden i livet.

Att leva som om det var min sista dag verkar väldigt jobbigt. Då skulle jag äta en massa onyttigt, dricka champagne, ringa till alla jag känner, gråta och skrika, dricka lite mer, tvinga min man att vara hemma från jobbet, krama ihjäl min katt, äta ännu mera.
Nej det skulle inte funka. :)
Jag fortsätter att leva i tron om att jag kommer bli hundra!

1 kommentar:

  1. Min mamma har lärt mig att man ska ha rena trosor varje dag "ifall något skulle hända" och man hamnar på sjukhus t.ex. Helt ok tanke. Det är liksom lite åt det hållet...sista dag...något händer. "vad ska folk tycka" - oron. Sedan jag hamnade på sjukhus med brutet ben mitt i vintern och HELT ORAKADE ben där doktorn skulle rita med en tuschpenna var benbrottet var så rakar jag numera benen ordentligt även vintertid... "Sista dag" förresten, det är alldeles för kort för att göra allt man inte hunnit tidigare! Kanske "sista år" skulle fungera bättre. Det finns det väl en film om, med två gamla gubbar som ska göra allt de vill innan de dör?. Den var riktigt bra!

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!