Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

söndag 28 november 2010

Dag tre

"Mina föräldrar"

Liten kärleksförklaring:
Mina föräldrar är världens bästa!
De har mot alla odds hållit i hop sedan studenten. (Läste nyligen att var tredje gift par skiljer sig)
De är en riktig medelklassens svenssonfamilj. Den lyckliga varianten. Villa, volvo, vovve. Gifte sig och fick två barn, fast jobb, okej ekonomi (även om vi stundtals levde på havregrynsgröt och blodpudding när vi var små)
Deras gemensamma intressen förutom barnen är skidåkning, renovering, champagne, och maskeradfester.
(Pappa vill alltid klä ut sig till något "lustigt" som tex häst på maskerader med cowboy-tema. Jag har även sett bilder på min mamma utklädd till banan, men det var innan hon fick mig och brorsan...)

Min mamma är en otroligt pysslig människa. Hon har byggt dockskåp, dock-våningsäng och riddarborg, och hittade på de roligaste barnkalasen med de mest fantasifulla teman när vi var små.
Hon verkar även trivas väldigt bra ihop med barn, och barn tycker väldigt mycket om henne. Hon jobbar som låg och mellanstadie-lärare och har i tiotals år varit scoutledare.
Till hennes stora sorg har hon inga barnbarn, vilket man fått höra sedan man blev byxmyndig, typ.
Mamma är även en superduper duktig värdinna på fester. Alla känner sig välkomna och bekväma i hennes hem.
Hon har även en väldigt konstnärlig sida. Allt hon skapar med händerna blir fint! Från minsta blomsterarrangemang till den mest komplicerade lilla ljuslyktan i keramik.

Min pappa är också mycket händig, även om han mer är den sportiga typen och inte den pyssliga.
Han har alltid fascinerat genom att vara fullkomligt okontaktbar när han ser på fotboll, eller vilken annan sport som helst faktiskt. Han är dessutom bra på alla sporter! (Dock ej snowboard och vindsurfing).
Han ska alltid briljera också. Segla hela vägen in till bryggan, fast alla andra går med motor sista biten, åka snabbast i slalombacken och få högst poäng på pilkastningen på midsommar. Och jag har alltid varit så stolt! Min pappa är bäst!
Han är även bra på att lyssna (när han inte ser på tv), dra halvsnuskiga limrikar, gå vilse i skogen och steka ägg.

Båda har såklart även fel och brister. Men de har format mig till den jag är och gjort sitt bästa. Jag tänker på dem varje dag och ser dem när jag ser mig själv i spegeln. Just nu jobbar de alldeles för mycket båda två så vi hinner inte ses så mycket som jag skulle vilja. Jag längtar tills de blir pensionärer så att de kanske hinner med sina barn (och kanske framtida barnbarn? lite mera!)

I helgen har jag och min man haft ljusstöpning och glöggmys med våra vänner. Detta är något jag plockat med mig hemifrån. En utav min barndoms bästa traditioner.
Tack söta mamma och pappsen!


Pappa och mamma, ca 19-22 år. (fotat med mobilkamera av ett foto, av min bror)

2 kommentarer:

  1. oj, vilken kärleksförklaring! (har varit lite orolig hela dagen...visste ju vad det skulle bli dag 3..) Tack älskade lilla unge! Kram från mamma

    SvaraRadera
  2. Ja, jag inte annat än att hålla med. Tyckte jättemycket om att vara hos er :) Har också sett din mamma som banan - tillsammans med min! Tur att vi blev normala ändå! :P /Johanna

    SvaraRadera

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!