Blandat babbel om tankar, trädgård och tanter, rosor, resor och reparationer, sol, semester och sömnad. Ja, lite av varje helt enkelt!

tisdag 30 november 2010

Dag 5


"Vad är kärlek?"



Kärlek enligt SAOL
Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder kärlek: "En stark känsla. Böjelse för någon med en önskan om föremålets lycka och välgång. Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet och att göra honom eller henne till lags. Innerlig tillgivenhet".
Det tycker jag stämmer jättebra!
Sen är kärlek till olika saker och personer väldigt olika. Som kärleken till sitt barn eller man, eller kärleken till sin mormor, eller sin katt. Den kan även kännas fysiskt i kroppen på olika sätt. Men i grund och botten tycker jag SAOLs beskrivning stämmer bra! Den stämmer in även på riktigt bra vänskap, men det är kanske kärlek man känner till en bra vän?
Personligen tycker jag det är en gnutta härligare att känna att någon tycker så här om mig än att känna känslan själv.
"Innerlig tillgivenhet" till mig!! Fantastiskt! "Glädje och tillfredsställelse över att befinna sig i denna persons närhet" Jaa!! Någon vill vara med mig och njuter av det!! Det är något jag aldrig tar för givet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du väljer "anonym" skriv gärna vem du är!